آمارگیر وبلاگ

فلسه عزاداری

 



پرسش

چرا پس از گذشت سالیان متمادی از شهادت امام حسین همواره برای ایشان گریه و عزاداری می کنیم 


پاسخ:

 

گریه و عزاداری کردن برای مصائب امام حسین علیه السلام بر اساس دستور امامان اهل بیت و تاسی به سیره آن بزرگواران می باشد .

امام صادق علیه السلام فرمود ؛

« هر کس مصایب ما اهل بیت برایش بازگو شود و به اندازه بال پشه ای اشک چشم از او خارج شود ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه کف روی دریاها باشد »

وسائل الشیعه ج14 ص501

امام سجاد علیه السلام فرمود؛

« هر مومنی که چشمش برای کشته شدن حسین چنان اشک بریزد که به صورتش روان شود ، خداوند در بهشت برایش اتاق هایی فراهم می کند که روزگارانی را در آن سپری کند ...خداوند چنین فردی را در روز قیامت از خشم خود و آتش در امان نگه می دارد »

ثواب الاعمال ص108

بحار الانوار ج44 ص281

امام رضا علیه السلام خطاب به ریان بن شبیب چنین عرضه داشت ؛

« اگر می خواهی گریه کنی برای حسین گریه کن زیرا او را همانند گوسفندی سر بریدند ، آسمان و زمین برای قتل او گریه کردند ، با گریه بر او خداوند تمام گناهان صغیره و کبیره و کم و زیاد را می آمرزد ، اگر می خواهی در بهشت هم درجه ما باشی ، با حزن و مصیبت ما محزون و با فرح ما شاد باش »

عیون الاخبار ج1 ص299

امالی صدوق ص112

و فرمود ؛

« برای حسین باید گریه کنان گریه کنند ، زیرا گریه بر اوگناهان بزرگ را از بین می برد ، پدرم امام کاظم زمانی که ماه محرم می شد دیگر خندان دیده نمی شد و پیوسته در غم و اندوه به سر می برد تا روز دهم محرم می شد که دیگر آن روز ، روز مصیبت و گریه و حزنش بود »

امالی صدوق ص111

امام صادق علیه السلام فرمود ؛

« حسین به گریه کنانش نگاه می کند و برای آنان استغفار می کند و می گوید ای گریه کن من اگر بدانی که خدا برایت چه آماده کرده است حتما بسیار خوشحال می شدی ...»

کامل الزیارات ص103

راوی می گوید ما در نزد امام #صادق علیه السلام بودیم که از حسین یاد کردیم و قاتلینش را لعنت کردیم .

امام صادق شروع به گریه کردن کرد و ما هم همراه با او گریه کردیم و فرمود ؛

« حسین بن علی کشته اشک است ، و هیچ مومنی او را یاد نمی کند مگر آنکه #گریه می کند »

بحار الانوار ج44 ص279

در نقل دیگری آمده است ؛

« هر گاه در نزد امام صادق سخن از امام حسین به میان می آمد ، دیگر کسی امام صادق را در آن روز #خندان نمی دید»

کامل الزیارات ص108

این روایات و روایات فراوان دیگری که از ذکر آن خود داری می شود ؛

وسائل الشیعه ج14 ص500 باب66

بحار الانوار ج44 ص278 باب34

همه نشان دهنده رجحان عزاداری و گریه کردن برای حسین علیه السلام می باشد . این عزاداری ها چند فلسفه اساسی دارد ؛

با نشر معارف اهل بیت در این محافل و مجالس ، حیات تازه ای بر روح اسلام دمیده می شود و مکتب و شریعت حفظ می شود .

باورهای دینی مردم با معارف اهل بیت تحکیم می شود .

نشان دهنده پیوند عمیق عاطفی میان شیعیان و امامان است .

اعلام وفاداری به مقام امامان و تعظیم و تکریم آنان تلقی می شود .

سبب انتقال فرهنگ شیعه به نسل های آینده می باشد.

سبب ایجاد روحیه جهاد و ایثار و از خود گذشتگی در افراد می گردد .

سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه می گردد .

سبب خود سازی فردی و الگو گیری از اهل بیت می باشد .

با توجه به این فوائد است که امام صادق علیه السلام در مورد مجالس عزاداری و نشر معارف اهل بیت فرمود ؛

« این مجالس است که من آن ها را دوست دارم ، امر ما را زنده کنید ، رحمت خدا بر کسی باد که احیاء امر ما را کند »

وسائل الشیعه ج14 ص501

 

 


شبکه های اجتماعی ما:

   ایتا  سروش                                                        

 

 

 

- لینک کوتاه

تاریخ انتشار:21 شهریور 1397, 05:07

نظر شما...
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود
ورود به نسخه موبایل سایت عهد